Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Čerešňový Clafoutis bez laktózy

pondelok 26. júna 2017

Čerešňový Clafoutis bez laktózy

Čo keby sme si dnes dali niečo sladké? Príspevok na túto nôtu sme nemali už dlho a vystriedať obsah nezaškodí. Áno, opäť som po dlhšej dobe piekla. Piekla v zmysle, že nielen sebe na obedy do práce, ale pre potešenie, len tak pod zub. Rozhodla som sa tak hneď z dvoch dôvodov:
  1. Kolegyňa nám do práce doniesla plný kôš čerešní, že jej už lezú hore krkom a nevie čo s nimi, že ich treba okamžite zlikvidovať
  2. Spolubývajúca minulý týždeň zvládla aj poslednú skúšku, takže som ju chcela odmeniť za ťažko vykonanú prácu
Aby aj Nika mohla z môjho výtvoru ochutnať, musela som všetky mliečne výrobky nahradiť bezlaktózovými. To ale nie je problém, v skutočnosti tam ide iba jeden a to smotana a dnes už nie je problém zohnať v obchode potraviny s jej zníženým obsahom. Už dávno ma zaujali recepty na takzvaný Clafoutis. Hlavne preto, že ich príprava je nesmierne jednoduchá. Všetko zmiešame v jednej miske, navyše bez použitia elektrických prístrojov a zbytok si odnesie rúra. Dokonalé. 
Mimochodom, ak by ste chceli niečo vedieť o tomto koláči pochádzajúcom z Francúzska, dovolím si trošku citovať wiki (pretože viete, to je ten najlepší a "zaručený" zdroj informácií 😁). Tradične sa pripravuje z čerešní. Wiki doslova udáva čierne čerešne, čo vedie na odkazy k čremche neskorej. Z tohto som celkom mimo, viete niekto, čo to preboha je za ovocie? Je to niečo iné ako obyčajné čerešne? Poučte ma! 
Ovocie sa naskladá do formy na pečenie a zaleje veľmi tekutým cestom, pripomínajúcim to, z ktorého sa pripravuje Flan - ďalší dosť známy koláč. Je bežné clafoutis podávať ešte vlažný a s kôpkou šľahačky či zmrzliny. 
Prekvapila ma jeho konzistencia. Najprv som zažila infarktové stavy, keď som pri pečení nahliadla do rúry a koláč vybublal až takmer nad okraj formy, nafúkol sa ako balón a ja som sa bála, že si odskočí niekam preč. Potom, chvalabohu, spľasol. S týmto javom sa bežne stretávam pri pečení oblačných chlebov, je normálny aj pre Dutch baby (palacinky z rúry), nečakala som ho však v tomto prípade. Druhou zvláštnosťou je to, že po vychladnutí nadobudne akúsi pudingovú konzistenciu, v strede sa tvári takmer akoby nedopečený a preto som ho v rúre nechávala podstatne dlhšie, ako bolo predpísané. Bez ujmy na zdraví, obskakovala som ho ako miminko, aby sa mu neprihodilo nič zlé a aby mu ani náhodou nenapadlo prihorieť. Predsa len, mala som v úmysle ho rozdať ďalej, takže som si nemohla dovoliť nejaký nepodarok. Výsledok? Spolubývajúca zošrotovala hneď tri kúsky, ktoré som jej naservírovala, kolegyňa dneska pochválila, takže si ani neviete predstaviť ako ma to hreje na duši. Dúfam, že sa bude páčiť aj vám a rovnako si na ňom pochutnáte. 
  • 1-2 hrnčeky vykôstkovaných čerešní
  • 50 g hladkej múky
  • 70 g kryštálového cukru
  • štipku soli
  • 2 vajcia
  • 200 ml smotany na varenie bez laktózy
  • pol ampulky vanilkovej esencie
  • práškový cukor na posypanie, ak máme
Do veľkej misy preosejeme múku, pridáme cukor, soľ, vajcia, smotanu, vanilku a ručne metličkou prešľaháme, kým cesto nie je bez hrudiek. Vlejeme ho do predpripravenej formy na pečenie - buď vymazanej a vysypanej múkou alebo vyloženej papierom na pečenie. Do cesta rovnomerne rozložíme čerešne a formu vložíme do rúry vyhriatej na 200 °C. Pozor, cesto je skutočne veľmi tekuté, takže opatrne, dobu pečenia regulujeme podľa výkonu rúry. Pečieme minimálne 40 minút, ale pokojne aj viac, záleží od podmienok. Stav kontrolujeme špajdľou, okraje by mali byť zlatisté a oddeľovať sa od stien nádoby. 


Vyberieme z rúry a necháme pár minút odstáť. Ešte teplý môžeme nakrájať na kúsky, poprášiť práškovým cukrom a servírovať. 







Tento koláč je pre mňa samé prekvapenie, pretože po tom ako nedôverčivo som sa dívala na riedku masu v pekáči som ani nedúfala, že sa takto nadmieru vydarí. Množstvo múky je minimálne, musela som sa dvakrát pozrieť, či som si zle neodpísala údaj. Hlavnú zásluhu preto majú na konzistencii práve vajcia v kombinácii so smotanou, čím sa asi vysvetľuje jeho pudingová podstata. Sladké čerešne pečením pustia šťavu, ktorá trochu lepí a pripomína tak karamel či med. No proste, budete sa oblizovať i za ušami. Skúste!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára