Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Baklažánový burger s Gorgonzolou a cibuľovým čatní / chutney

utorok 26. septembra 2017

Baklažánový burger s Gorgonzolou a cibuľovým čatní / chutney

Chutney či čatní, neviem, nakoľko je tento pojem už udomácnený, aby som ho mohla používať v poslovenčenej forme, v každom prípade, som si istá, že ho poznáte a nestretávate sa s ním prvýkrát. Najčastejšie sa pripravuje v ovocnej verzii, no tá cibuľová mu úspešne šliape na päty a je nemenej populárna. Ja som sa, ako inak, nechala nalákať na ďalší tématický týždeň v Lidli a uchmatla si jeden pohár tejto cibuľovej netradičnej lahôdky. Už som párkrát pripravovala vlastné, ale viete, ako to je. Človek je tvor lenivý a tak sa stane, že niekedy proste vyhrá pohodlnejšie riešenie a uchýli sa k polotovarom. Ak to nie je pravidlom, prečo nie, raz za čas na spestrenie jedálnička je povolené urobiť výnimku.
Už keď som ho kupovala, bolo mi jasné, do akého pokrmu poputuje predovšetkým. Náplň do burgra! Baklažánového, samozrejme, veď ma poznáte. Pravdepodobne to na dlhé obdobie ostane ako voľba číslo jedna, keď sa budem rozhodovať, čo použiť namiesto klasickej žemle. Veď sa tak skvele osvedčil! Ak ste to ešte neskúsili, šup-šup, okamžite napraviť a nechať sa zlákať.
Sladučké chutney si do páru pýta naopak niečo slané, čo by ho trochu zneutralizovalo. Na tento účel je vhodný nejaký výraznejší syr, hlavne taký, ktorý sa vplyvom tepla nádherne roztápa. Aby vytvoril zároveň lepidlo celého burgra a baklažán mal možnosť niečo z neho vsiaknuť do svojej dužiny. Vytvorí to tak kompaktnú zostavu, od ktorej sa nebudete môcť odtrhnúť.
Trochu fádny chod, keď pozostáva v podstate len z troch ingrediencií? Ani náhodou! Treba vziať do úvahy, o aké komponenty sa jedná. Ak sú príliš výrazné a jedinečné, nie je nutné doplňovať ich, ba až potláčať inými. Žiadúce je maximálne navýšiť obsah vitamínov a pripraviť si naviac šalát z čerstvej zeleniny. Akýkoľvek listový, zamiešať doňho čo je v sezóne alebo čo neskonale milujeme a záležitosť je vybavená, môže sa servírovať. Ocenia najmä všetci časovo vyťažení, čo nemajú ani sekundu nazvyš.
  • ½ baklažánu
  • trochu bylinkovej soli
  • olivový olej
  • 1-2 PL cibuľového čatní
  • 50 g Gorgonzoly (alebo iného syra s modrou plesňou)
  • niekoľko hrstí listového šalátu (rukola, hlávkový šalát..)
  • zo dve hrste paradajok
  • štipku korenia na grilovanú zeleninu + 1 PL balzamikového octu + 1 ČL olivového oleja
Baklažán nakrájame na kolieska, posypeme soľou a necháme odstáť bokom, kým na povrch nevystúpi horkastá tekutina. Odsajeme ju servítkou a kolieska rozložíme na plech s papierom na pečenie. Pokropíme ich olejom a vložíme do rúry vyhriatej na 180 °C na 10-15 minút, kým nie sú mäkké. 


Po upečení každé koliesko potrieme vrstvou cibuľového čatní, navrch uložíme kúsok gorgonzoly a priklopíme ako burger. Na minútku vrátime späť do rúry, aby sa syr roztopil a podávame na lôžku šalátu. 
Pripravíme ho zmiešaním rukoly, nakrájaných paradajok a zálievky z octu, oleja a korenia. 
Naložíme na tanier a veselo konzumujeme!








Toto spojenie baklažánu, sladkého čatní a syra vôbec nie je neobvyklé, ostatne, máme možnosť si ho objednať aj v reštauráciách. Nakoniec, takýto burger, ale s kozím syrom som odkukala z jednej brnenskej prevádzky a niekoľkokrát ho úspešne replikovala v domácich podmienkach, s takou či onakou obmenou. A nájdete ho i tu na blogu. Gorgonzola je ale nemenej vhodná voľba, preto odporúčam pustiť sa do prípravy. 
P.S. Nie, Lidl ma nesponzoruje. Ale ak by niekedy náhodou chceli, nebránila by som sa ani trochu 😁.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára