Peeling Banana Nemehlo v kuchyni: Ružičkový kel s kaparami a syrom Feta

štvrtok 15. februára 2018

Ružičkový kel s kaparami a syrom Feta

Dnešný recept ma zaskočil. Ale veľmi príjemným spôsobom! Napriek svojej jednoduchosti obsahuje toľko arómy, že vás takmer prevalcuje. Čo môže byť dvojsečná zbraň, pretože sa domnievam, že toto je práve jedno z tých jedál, ktoré buď milujete alebo nenávidíte.
Tak po prvé: ružičkový kel. Už vidím zástupy ľudí ohŕňajúce nosom (prevažnú časť mojej rodiny nevynímajúc) a ich kyslé tváre pri predstave, že by tieto zelené guľôčky mali strčiť do úst. Potom sú tu však jedinci ako ja, nachystaní napísať siahodlhú sťažnosť do parlamentu, ako si to reťazce v republike predstavujú neponúkať na pultoch túto výnimočnú zeleninu! (Vďaka bohu za Tesco, ktoré moje prosby vyslyšalo a pol kráľovstva za mamku, ktorá prekonáva aj hraničné prechody, aby potešila svoju dcéru).
Po druhé: kapary! Ďalšie diskutabilné guľky, ktoré niekomu nesedia a vyhýba sa im oblúkom. Sú kyslé a slané, ale na to má vplyv aj nálev, v ktorom ich kúpite. Čerstvé som jedla raz, niekde v reštaurácii a bohužiaľ si nepamätám, ako chutia. Ale tieto v pohári mi ulahodili, zrejme si ich budem kupovať častejšie. Podobne ako olivy, príjemne osviežia každý pokrm, či už nejaký šalát, cestoviny, ale dobré sú i v mäsitej omáčke.
Po tretie: Feta! Tá je väčšinou obľúbená, výraznejšie slaná, intenzívna, podľa značky buď extrémne drobivá, ale aj krémová. Ak nemáte radi tieto slané pevnejšie typy, s kelom dobre pasuje aj plesňový syr, napríklad gorgonzola, niva, všetky modro sfarbené verzie.
Prekvapivým momentom tohto pokrmu je samotné spracovanie. Dôležité je použiť práve kapary v náleve, pretože ten použijeme ako médium, v ktorom budeme dusiť ružičkový kel. Na rozdiel od vody takto zelenina nadobudne chuť naviac, čo posúva pár neobyčajne obyčajných surovín na úplne inú úroveň. Môžete s týmto tvrdením nesúhlasiť: kapary, Feta - to má byť obyčajné? Záleží od uhla pohľadu. V mojej kuchyni sa vyskytli už omnoho exotickejšie potraviny, podobné položky sa tam udomácnili, preto ja to tak neberiem. Ale jasné, keby som sa pozrela do špajze mojej tety na dedine, našla by som tam diametrálne odlišné zoskupenie surovín.
Preto si však myslím, že je dôležité nebáť sa a trochu experimentovať. Ktovie, možno sa napokon natoľko zamilujete do nejakej potraviny, že sa stane právoplatným členom domácnosti a budete si búchať hlavu o stenu, že ste si k nej cestu nenašli skôr. Ja to mám takto s avokádom a baklažánom. Kde by som si v takých 15 rokoch pomyslela, že by som také niečo dala do úst? Och, niekedy by som svojmu mladšiemu ja dala facku. Ale to i tomu súčasnému..
  • 350 g ružičkového kelu
  • malú červenú cibuľu alebo šalotku
  • trochu masla
  • 1 pohárik sterilizovaných kapár + nálev
  • 100 g syra typu Feta
  • za hrsť mandľových plátkov/hranolčekov
  • mleté biele korenie, červenú papriku, soľ podľa chuti
Cibuľu nakrájame na tenké polmesiace, hlavičky kelu prekrojíme na polovice. Na masle oboje sprudka opečieme, ochutíme korením, soľou a paprikou a dobre premiešame. Podlejeme nálevom z kapár a dodusíme, kým kel nie je na skus. Tesne pred koncom vmiešame dnu kapary a zmes chvíľu opekáme, aby sa jednotlivé zložky dobre prepojili. Na záver posypeme plátkami/kúskami mandlí a rozdrobeným syrom Feta. Servírujeme do misiek či tanierov samotné, prípadne so zeleninovým šalátom bokom alebo ako prílohu k mäsu či doplnok ryže.









Zaujímavé spojenie kelu, Fety a kapár si ma bezpodmienečne získalo. Ak by ste chceli presvedčiť niekoho z okolia, aby jedno, druhé či tretie konečne prvýkrát vyskúšal, stavte na tento pokrm. Ak ho nenaladí na správnu vlnu toto jedlo, potom už máločo. Ale pri varení trochu opatrne! Nebojte sa priebežne koštovať, pretože skutočne záleží, po akom produkte siahnete. Sterilizovaný nálev môže byť príliš slaný či kyslý a úplne tak pokaziť tento výnimočný chod. Ochucujte a nalievajte preto obozretne. Ak sa vám bude zdať, že tekutina je príliš výrazná, radšej ju rozrieďte v panvici vodou. Potom by ste len veľmi ťažko stravníkov prehovárali, že toto im MUSÍ šmakovať.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára